وجه تسمیه ی قوم جدگال

تاریخ و فرهنگ قوم جدگال

 وجه تسميهی قوم جدگال

جدگال، قومی از اقوام هندو ايرانی (هندو آريايی) بوده و دارای شباهتهای زيادی با قوم سندي در پاكستان ميباشد؛ زبان جدگالها نيز تقريبا با آنان يكي است.

جدگال از ترکيب دو کلمهی «جت» يا «جد» (به فتح و يا کسرهی ج) به مفهوم جداگانه و ديگری، «گال» به معنای گويش و زبان میباشد. پس جدگال يعنی زبانی که از زبانهای ديگر جدا است.

بلوچهايی که در هجرت دوم اقوام آريايی، به سمت جنوب هجرت کردهاند، وقتی که مردمان بومی آنجا را ديدند که با زبانی غير از زبان آنان تکلم میکنند، اين نام را بر آنان نهادهاند. مورخين اعراب از اين قوم با نام «زطّ»، «زطجال» يا «زدجال» نام  بردهاند؛ و جدگالها خود را «نِمَّڑ» يا «نومَّڑ»[نمڙ] میخوانند.

اين قوم از اخلاف قوم «اوتيوئی» که در کتيبههای ميخی از آن نام برده شده است، میباشد؛ و اين نام به «جوتی» تغيير کرده و احتمالاً با توجّه به زبانشان به «جوتی گال» خوانده شده که آن نيز به مرور زمان به «جدگال» تبديل شده است. بازرگانان و مورخين چينی که به اين سرزمين آمدهاند، اين قوم را «يوئه چی» يا «يوئيچی» خواندهاند.

در متنهای کهن مصری از آنان به نام «يونتيو زتی» ياد شده و (همچنين) نام کهن آنان در مصر «يونو» بوده است. يعنی کوچ نشين يا غارنشين. ([1])

اعراب نيز با در نظر گرفتن نام مصری آنان (يونتيو زتی)، آنها را «زط»([2]) خواندهاند.

جدگالها خود را قوم «نِمَّڑ=نِمَّڙ» مینامند که مفهوم آن احتمالاً «به دور از جنگ و جدال» است. چون جدگالها قومی آرام بوده و از هرگونه جنگ و جدال و خونريزی پرهيز داشتهاند، اين نام را بر خود نهادهاند؛ و يا اين که چون آنها از بنی انمار بودهاند، انماری و سپس نمری خوانده شدهاند.



1. دکتر جهانشاه رخشانی، دانشنامه کاشان ج 3 ص 1111

[2]. در لسان العرب اثر ابن منظور آمده که : زط، نام گروهي از سياهان سند بوده است: (الزط بالضم و التشديد: قوم أسود من السند ...) یعنی غیر از بلوچ بودهاند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:,ساعت 16:27 توسط سیدمحمد درتکیده| |